21/01/2021
La pandèmia ha multiplicat per quatre els registres d"entrada electrònics i ha reduït a la meitat l"ús del paper
El Pla d"Impuls de l"Administració Electrònica (PIAE) de Castelló s"ha vist accelerat com a conseqüència dels canvis cap a les tramitacions telemàtiques aplicats pel consistori en 2020. I és que la crisi sanitària ha fet que els registres d"entrada hagen passat dels 9.900 de 2019 als més de 43.000 en 2020, unes xifres que mostren com la via electrònica s"ha multiplicat per quatre en només 12 mesos. Això suposa que el 51% d"aquests registres ja es realitzen sense paper, mentre que pel que fa als registres d"eixida, el 37% ja són electrònics.
El regidor de Transparència i Bon Govern, Ignasi Garcia , ha explicat que «hem aconseguir posar en marxa els objectius bàsics del PIAE, després de dos anys d"activar-lo i podem estar molt satisfets amb un resultat que ha superat totes les espectatives». Garcia, qui ha presentat l"informe sobre els resultats d"aquest programa, ha reconegut que «els mitjans telemàtics ens permeten relacionar-nos amb l'administració d"una manera més àgil» i ha assegurat que "la ciutadania i les empreses estalvien temps, desplaçaments i diners amb totes aquestes facilitats que ens porta l"entorn digital". L"edil també ha valorat la col·laboració del personal municipal a l"hora d"implantar l"administració electrònica a l"Ajuntament de Castelló.
Per part seua, la regidora d'Administració Electrònica i Innovació Digital, Monica Barabás ha destacat que les dades que llança aquest balanç demostra el "gran avanç" de l'administració electrònica en poc temps. "Estem aconseguint instaurar la relació per mitjans electrònics entre la ciutadania, empreses, associacions etc. i l'Administració, oferint una major transparència i control sobre l'estat de tramitació de qualsevol procediment, la qual cosa és una millora substancial en la qualitat del servei que presta l'administració", ha indicat. Barabás ha destacat els "importants esforços i recursos per a garantir i ampliar la relació electrònica". En aquest sentit, s'ha referit al nou pla de Transformació Tecnològica en el qual s'està treballant continuar avançant en aquest camí.
Més de 12.000 certificats telemàtics d"empadronament
Sens dubte, un dels tràmits que major demanda ha registra en 2020 ha esta la sol·licitud de certificats d"empadronament mitjançant mitjans electrònics. Davant el tancament de l'atenció presencial el consistori va incloure aquesta aplicació en la seu electrònica municipal per respondre a la gran demanda generada i 12.055 persones han utilitzat aquesta opció, mentre que altres 100 l"han sol·licitat per correu electrònic i 530 han tramitat el document de manera presencial.
Impuls a les comunicacions electròniques amb el moviment associatiu
Destaca també en aquest balanç del PIAE l"impuls de les comunicacions electròniques de l'Ajuntament de Castelló amb les associacions. En aquest cas, més de 2.700 sol·licituds, respostes i informacions s"ha realitzat per mitjans telemàtics. 2020 ha estat el primer exercici en què s"ha utilitzat aquesta via, estrenada amb èxit pel consistori ja que el 73% del total de les tramitacions s"han fet de manera telemàtica.
Relació amb empreses i altres administracions
Pel que fa als procediments telemàtics per a la relació entre les empreses i l"administració local, l"increment en 2020 ha estat del 157%, amb més de 22.500 registres. Per contra, han baixat a més de la meitat les comunicacions presencials i per correu ordinari o certificat. Amb el foment de l"Oficina de Registre Virtual, el consistori ha assolit les 3.500 comunicacions electròniques interinstitucionals. La taxa interanual d"increment d"aquest intercanvi electrònic ha crescut un 36% entre 2019 i 2020, també com a conseqüència de la digitalització accelerada per l"alerta sanitària. S"ha produït també una digitalització quasi total de les factures de proveïdors. En només quadre exercicis, l"Ajuntament de Castelló ha passat de rebre vora 3.800 factures presentades de manera presencial (any 2017) a rebre"n únicament 17 (any 2020).