20/10/2022
L'actuació incorpora propostes ciutadanes com la substitució del carril bici per un vial ciclista i bancs més accessibles, i preservarà l'empedrat original de l’entorn del Teatre Principal
Amb 834.357 euros d'inversió cofinançada per FEDER, l'operació fomentarà els desplaçaments sostenibles i prioritzarà al vianant
L'Ajuntament de Castelló ha aprovat aquest dijous en la Junta de Govern Local el projecte d'adequació i reforma de la plaça de la Pau, que es materialitzarà amb fons europeus. L'objectiu és millorar la connectivitat urbana sostenible de la ciutat i avançar cap a un model de conversió en zona de vianants activa que promoga l'ús de mitjans de transport blans.
El projecte per al qual s'ha donat llum verda incorpora les propostes ciutadanes recollides a través del procés participatiu realitzat, així com la relativa al manteniment de l'empedrat original a l'entorn del Teatre Principal, que no se substituirà pel paviment ceràmic que s'utilitzarà en la resta del renovat espai.
Les modificacions veïnals incorporades respecte a l'avantprojecte contemplen la integració del carril bici previst inicialment en l'àmbit de la plaça en el vial de circulació, que es convertirà en plataforma única. En substituir aquest carril bici per un vial ciclista s'augmenta l'ample de vorera que uneix els carrers Asensi i Escultor Viciano i també lleugerament l'àmbit per als vianants de la plaça, i es garanteix igualment la connexió amb l'eix ciclista entre Herrero i Gasset.
El projecte contempla també un canvi en el model de bancs previst, que incorporen suport i reposabraços en el percentatge determinat per la normativa d'accessibilitat. A més es trasllada l'aparcament de bicicletes projectat en la plaça, situant-lo a continuació de la bancada del bicicas al carrer Gasset.
Amb un pressupost de 834.357 euros, l'actuació serà executada per Pavasal Empresa Constructora S.L. en un termini de deu mesos.
L'alcaldessa, Amparo Marco, ha destacat que amb aquest projecte "la plaça de la Pau serà més verda, més accessible, humana i europea", perquè en la línia del que marca Brussel·les per a aconseguir la petjada de carboni zero en 2050, i igual que estan fent les ciutats de més de 50.000 habitants, "reduir els nivells de contaminació acústica i de l'aire, fomentar els desplaçaments sostenibles, blindar l'accessibilitat suprimint les barreres arquitectòniques i facilitar la lliure circulació de les persones en condicions de seguretat, accessibilitat i comoditat".
Després de la remodelació es limitarà a un únic carril, enfront dels dos actuals, el pas de vehicles en el tram de calçada que connecta el carrer Herrero amb el carrer Major.
L'accessibilitat s'incrementarà gràcies a la substitució de les actuals jardineres elevades, que tanquen la plaça i obstaculitzen el trànsit de persones, per altres integrades en el paviment i anivellades a la superfície, generant una àrea diàfana sense reduir les zones verdes.
La rehabilitació implementarà en aquest cèntric i emblemàtic espai un disseny més obert, amb un ampli protagonisme de la ceràmica, que s'utilitzarà per a renovar el paviment i injectarà uniformitat estètica a la plaça i els seus voltants. A més, i d'acord amb els informes d'Urbanisme, es mantindrà el paviment de pedra natural existent en la vorera enfront del Teatre Principal i s'alçarà i col·locarà un nou paviment de llamborda de pedra natural en la zona de trànsit rodat en la prolongació del carrer Falcó.
La renovada plaça de la Pau incorporarà elements per a sumar atractiu i funcionalitat com una font tipus guèiser. També se situaran jardins verticals, es milloraran les zones de descans i la il·luminació i es preveu un sistema de drenatge sostenible.
L'adequació i remodelació de la plaça de la Pau és una de les setze operacions impulsades a Castelló gràcies al cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i de l'Ajuntament.
La plaça de la Pau se situa en ple nucli urbà i en un enclavament privilegiat junt a un dels accessos principals al centre: contigua al carrer Herrero i a les portes del carrer Major, envoltada de comerços, bancs, locals d'hostaleria i annexa al traçat del TRAM. El seu element més singular és el quiosc de disseny modernista que la corona, emplaçat enfront del Teatre Principal de finals del segle XIX.