14/12/2017

171214 rp guia educativa.jpg

Els seus creadors han estat la professora Montserrat Ferrer i el professor Joan Peraire.

La regidora de Cultura de l"Ajuntament de Castelló, Verònica Ruiz, i els professors Joan Peraire i Montserrat Ferrer, han presentat aquest matí la unitat didàctica "Miquel Peris, vers a vers" que pretén acostar als joves de Castelló l"obra d"un dels seus poetes més emblemàtics per la seua tasca literària i pel seu activisme cívic i cultural. Es tracta d"una proposta educativa elaborada per la professora Ferrer i el professor Peraireque ha patrocinat la Regidoria de Cultura de l"Ajuntament de Castelló, i han particiapt la Fundació Huguet i l"Institut d"Estudis Catalans.

L"edil Ruiz ha explicat que "aquesta ha estat preparada amb motiu del centenari del naixement de Miquel Peris i avui s"ha fet el repartiment a tots els centres educatius de Castelló, tant públics, concertats, com privats, així com a les sales de lectura de la ciutat". Aquesta, també es podrà trobar a la llibreria virtual.

La guia didàctica està enfocada per a treballar-la a l"alumnat d"Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, encara que també inclou textos i activitats útils per al treball a les aules de primària. Segons ha explicat la professora Ferrer "l"objectiu és donar a conéixer l"obra de Miquel Peris emmarcant-la dins de la programació de primària i secundària de poesia i promoció de la llengua, tractant de treballar els continguts que tenen a veure amb la poesia a partir de l"obra de Miquel Peris".

La proposta també estudia la figura del poeta castellonenc dins d"un context històric i cultural en el qual va viure. Així mateix, els autors han manifestat que "la idea és presentar-la com una figura i una obra relacionant-la amb altres obres i autors" com Estellés, Bernat Artola, Carles Salvador, Josep Carner, Pere Quart, Salvat-Papasseit, Jaume Roig, Martí i Pol, Rosa Leveroni, i d"altres com el cantautor Raimon, el cantaor Pep Gimeno o la compositora Matilde Salvador.

"Miquel Peris, vers a vers" inclou continguts relacionats amb el gènere poètic, el treball lèxic, activitats de lectura i anàlisi de poemes, així com tallers de creació literària. Ferrer i Peraire coincideixen que el tipus d"activitats no és simplement llegir poesia, sinó alimentar la creativitat de l"estudiantat a partir d"un material flexible i amb una estructura modular.

A banda de treballar la biografia i el context històric i literari de Miquel Peris, la resta se centra en l"estudi de l"obra poètica organitzada segons els grans temes que el caracteritzen: el món de les bestioles, la poesia paisatgística, els poemes d"homenatges, la mar, l"amor i la mort, les cançons de bressol i el Betlem de la Pigà.