05/01/2016
La regidora Sara Usó participa en una jornada d'observació en Rafalafena al costat d'alumnat del col•legi Tombatossals.
La Regidoria de Sostenibilitat Ambiental de l'Ajuntament de Castelló col•labora amb el Grup AU en un projecte educatiu per a conèixer l'avifauna de parcs i espais naturals municipals que implicarà a almenys 700 alumnes de Primària i Secundària dels centres de Castelló que ho han sol•licitat. El projecte, segons les dades que maneja el Grup AU, inclou 30 eixides de les quals 20 es faran en parcs urbans com Rafalafena, Ribalta, Geòleg Royo i Boera i 10 al Molí la Font.
La regidora Sara Usó ha destacat que aquesta proposta educativa "obre un munt d'expectatives curriculars lligades a les experiències d'ensenyament-aprenentatge". En aquest sentit, des del Grup AU han subratllat que "Castelló gaudeix per se d'uns espais naturals excel•lents a l'hora de realitzar possibles intervencions, com són els parcs de Rafalafena, Geòleg Royo, el parc Boera, Ribalta i altres espais com la Marjaleria i el Molí la Font, tots ells són ecosistemes molt rics en avifauna a l'abast de tot el món".
25 alumnes del CEIP Tombatossals van protagonitzar l'activitat proposada pel Grup AU en el parc de Rafalafena abans de les vacances escolars nadalenques. El monitor del Grup AU va agafar un gafarró (Serinus serinus), ho van identificar en la guia de camp, van llegir el seu contingut i amb molta cura el monitor ho va datar (sobre la base del plomatge), el va sexar (era una femella) i li va prendre diferents mesures, inclòs el pes amb una bàscula digital. Els i les estudiants anotaven a la seua llibreta amb interès les dades per a passar-los als seus companys.
El projecte combina els espais urbans amb les propostes curriculars que tenen les unitats escolars implicades. "La proposta és una alternativa interessant des del currículum ja que permet ampliar el camp de coneixements experimentant amb el que s'aprèn. Una proposta molt efectiva perquè, a més, es fa sobre els nostres parcs", ha explicat Sara Usó.
Aquest programa educatiu permet estimular a l'alumnat; fixar les bases i objectius de posteriors actuacions i estudis mediambientals; implicar *interdisciplinariamente als mestres; desenvolupar la conscienciació sobre els problemes ambientals; incitar a la participació activa i proporcionar eines d'estudi i d'acostament al mitjà. "A més, és important que continuen mantenint els contactes amb les aus i amb la resta d'éssers vius de l'entorn perquè aquesta relació siga de respecte", han explicat des del Grup AU.