29/01/2019
Viatjaran al març a la capital belga per a conéixer el funcionament de les institucions europees i el paper dels municipis en la política de cohesió de la UE.
L'alcaldessa, Amparo Marco, assenyala que l'objectiu del certamen és implicar l'alumnat en la construcció del projecte europeu.
Tretze estudiants de l'IES Francesc Ribalta de Castelló -set de segon de Batxillerat de Ciències i sis del Cicle Formatiu de Grau Superior de Promoció d'Igualtat de Gènere- viuran al març una experiència en el cor de la Unió Europea. Una estada a Brussel·les de quatre dies per a conéixer de primera mà el funcionament de les principals institucions comunitàries. El que es gesta en aquestes, i com el que allí es debat i aprova reverteix en la millora de la qualitat de vida de ciutats que se situen a milers de quilòmetres de distància de la capital belga, com Castelló. La localitat ha sigut beneficiària de la major injecció de fons europeus de la seua història. Un total de 20,2 milions d'euros que transformaran els seus carrers, el seu concepte urbà i la vida dels seus habitants durant els pròxims quatre anys.
Tots dos grups han guanyat el concurs "Europa Transforma Castelló", destinat a l'alumnat i professorat dels centres educatius públics i concertats de la ciutat. Han plasmat en els vídeos realitzats l'objectiu del certamen: millorar el coneixement de la Unió Europea, desenvolupar i promoure la presa de consciència de la ciutadania europea, fomentar el plurilingüisme i familiaritzar l'estudiantat amb l'ús d'eines TIC com a mètode de treball.
"Castelló se sent més que mai part activa i implicada en el projecte europeu i Europa està cada vegada més prop de Castelló. Aquest concurs ha buscat implicar els joves, que són el futur de la ciutat, a través dels seus centres escolars, tot convidant-los a tindre un paper protagonista en el projecte europeu", ha indicat l'alcaldessa, Amparo Marco. "Després de visualitzar el treball que han fet, creiem que hem complit àmpliament l'objectiu", ha matisat.
Dolores, Paula, Irene, Cristina, Soraya i Isabel, alumnes de Promoció d'Igualtat de Gènere de l'IES Ribalta, lideren el primer dels equips guanyadors, íntegrament femení. En el vídeo, en castellà, valencià i anglés i amb guió, gravació, locució i edició pròpies, expliquen el que per a elles suposa ser europees. També el que implica per a Castelló formar part del teixit comunitari en matèria de sostenibilitat i aposta per una societat que integra "els valors de respecte de la llibertat, la democràcia, la pluralitat, la no-discriminació, la justícia, la solidaritat i la tolerància".
Per altra banda, l'equip d'Anna, Valeria, María del Mar, Marc, Natalia, Lorena i Nathalia, estudiants de segon de Batxillerat del mateix centre, ha centrat el seu discurs audiovisual -també trilingüe- a narrar l'impacte de l'Estratègia de Desenvolupament Urbà Sostenible i Integrat (EDUSI) Transforma Castelló, cofinançada pels Fons Europeus de Desenvolupament Regional (FEDER) i l'ajuntament. El seu vídeo aprofundeix en els efectes socials i mediambientals que tindran els 20,2 milions d'euros invertits a la ciutat fins al 2022, i repassa alguns dels projectes previstos en el marc de l"EDUSI, com el nou pont del riu Sec, l'ampliació dels carrils bici o la transformació del Caminàs en un corredor verd i de la Casa de la Cultura en un centre de referència per a l'envelliment actiu.
L'estada a Brussel·les dels estudiants, acompanyats per diversos docents, es prolongarà del 3 al 7 de març de 2019.